Inleiding
'Wat heeft dat gekost' is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Overzicht baten en lasten
‘Wat heeft dat gekost’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: Het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves*
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
*In de uitwerking van het presenteren van de reserves binnen de lasten en baten is gebleken dat het op dit moment nog niet mogelijk is om deze automatisch uit te splitsen. Doordat het merendeel van de toevoegingen en onttrekkingen aan en vanuit de reserves plaats vindt in relatie tot de lasten in de exploitatie, is de inzet van reserves binnen de lasten in onderstaande grafiek opgenomen. Er wordt nu gewerkt aan het geautomatiseerd mogelijk maken van deze informatiewens.
.
Overzicht baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Originele Begroting 2021 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2021 | Realisatie | Verschil begroot vs realisatie |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | |||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 1.836 | 494 | 2.330 | 1.745 | 585 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 164.713 | 33.271 | 197.984 | 181.990 | 15.994 |
2-1-3 Slimme systemen en netwerken | 1.059 | 189 | 1.248 | 1.277 | -29 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 167.608 | 33.953 | 201.561 | 185.012 | 16.550 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | |||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 117.047 | -4.383 | 112.665 | 119.174 | -6.510 |
2-2-2 Toekomstbestendige infrastructuur | 567 | 114 | 681 | 1.048 | -367 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 117.614 | -4.269 | 113.345 | 120.223 | -6.877 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | |||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 13.398 | 2.097 | 15.495 | 10.012 | 5.483 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 7.568 | 31 | 7.599 | 3.854 | 3.745 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 20.965 | 2.128 | 23.094 | 13.866 | 9.228 |
Totaal Lasten | 306.187 | 31.813 | 338.001 | 319.100 | 18.900 |
Baten | |||||
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B | |||||
2-1-1 Efficiënt goederenvervoer | 280 | 0 | 280 | 226 | 54 |
2-1-2 Passend en efficiënt personenvervoer | 3.946 | 38.776 | 42.722 | 45.253 | -2.531 |
Totaal beleidsdoel 2-1 | 4.226 | 38.776 | 43.002 | 45.480 | -2.478 |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam | |||||
2-2-1 Goed functionerende provinciale infrastructuur | 7.894 | -1.200 | 6.694 | 10.321 | -3.628 |
Totaal beleidsdoel 2-2 | 7.894 | -1.200 | 6.694 | 10.321 | -3.628 |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam | |||||
2-3-1 Duurzame mobiliteit | 0 | 1.211 | 1.211 | 659 | 551 |
2-3-2 Veilige mobiliteit | 1.250 | 111 | 1.361 | 1.053 | 308 |
Totaal beleidsdoel 2-3 | 1.250 | 1.322 | 2.572 | 1.713 | 860 |
Totaal Baten | 13.369 | 38.898 | 52.268 | 57.513 | -5.246 |
Saldo lasten en baten Ambitie 2 | 292.818 | -7.085 | 285.733 | 261.587 | 24.146 |
Toelichting afwijkingen
Toelichting lasten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Exploitatie OV € 4,5 mln (v) |
---|
Bij een aantal concessies zijn er uiteindelijk beperkt minder kosten gemaakt dan begroot:
Dit komt door een lagere indexering in 2021 dan waar rekening mee is gehouden. Daarbij zijn er door corona en de verminderde vraag naar OV minder kosten gemaakt voor concessiemanagement (€ 1 mln), onderzoek OV concessies (€ 0,8 mln) en is geen of minder subsidie aangevraagd voor collectief vraagafhankelijk vervoer en bedrijfsvervoer (€ 0,4 mln). Wel is er meer uitgegeven aan toegankelijkheid van het OV waaronder haltes (€ 0,4 mln). |
Regionale gebiedsagenda’s Mobiliteit € 3,3 mln (v) |
---|
In de Regionale gebiedsagenda’s Mobiliteit (voorheen Bestedingsplan mobiliteit) zijn bijdragen opgenomen voor regionale infrastructuurprojecten op het gebied van doorstroming en verkeersveiligheid (duurzaam veilig). |
Mobiliteitsprojecten en onderzoeken € 1,6 mln (v) |
---|
Dit betreft een structureel budget voor onderzoekskosten voor projecten en een incidenteel budget voor eenmalige (begroting)subsidies met dekking vanuit de reserve Bereikbaarheid. |
Smart Mobility en Connected Transport € 0,3 mln (v) |
---|
Voor Smart Mobility en Connected Transport zijn minder kosten gemaakt dan begroot. De lasten worden gedekt door bijdragen van het Rijk, maar zijn meerjarig nog niet juist verdeeld in de begroting. |
Onderzoeken Bereikbaarheid € -0,6 mln (n) |
---|
Voor de Onderzoeksagenda bereikbaarheid is in 2021 € 0,6 mln meer uitgegeven dan begroot doordat meer onderzoeken afgerond en afgerekend zijn dan verwacht.. |
Programma Zuid-Holland Bereikbaar € 0,1 mln (v) |
---|
Het programma was in 2021 nog in de opstartfase waardoor de organisatie nog niet op volle toeren heeft gedraaid. Daardoor zijn er minder kosten gemaakt dan waar jaarlijks rekening mee is gehouden. |
Luchtvaartbeleid € 0,4 mln (v) |
---|
Voor luchtvaartbeleid was € 0,4 mln beschikbaar in 2021. Hiervan is echter maar een klein deel uitgegeven omdat het traject rond de nieuwe luchtvaartnota en luchtruimherziening vanwege de demissionaire status van het kabinet niet heeft plaatsgevonden en het Burgermeetnet nog niet is gestart. |
Omgevingsbeleid € 0,3 mln (v) |
---|
Betreft een percentuele bijdrage aan een concernbreed programma. Zie Ambitie 1. |
Onderhoud DRIS € 0,5 (v) |
---|
Omdat de displays op korte termijn zullen worden vervangen door nieuwe displays is enkel noodzakelijk onderhoud uitgevoerd. Ook zijn de kosten voor schadeherstel lager uitgevallen, te verklaren door de lockdown rondom de jaarwisseling. |
Kapitaallasten € -0,1 mln (n) |
---|
De lasten voor afschrijving en renteomslag zijn iets hoger dan geraamd. |
Apparaatslasten € 1,8 mln (v) |
---|
Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. Voor toelichting zie paragraaf Arbeidscapaciteit. |
Exploitatie div. concessies € 4,2 mln (v) |
---|
Het in 2021 vaststellen van de subsidie-bijdragen in het kader van de beschikbaarheidsvergoeding 2020, heeft ertoe geleid, dat een deel van de nog opgenomen betalingsverplichtingen aan de diverse concessiehouders komt te vervallen. Deze betalingsverplichtingen zijn voor hetzelfde bedrag afgewikkeld tegen de nog opgenomen vorderingen op het Rijk met betrekking tot de nog te ontvangen beschikbaarheidsvergoeding 2020 (zie hiervoor ook de baten) |
Overige activiteiten € 0,2 mln (v) |
---|
Kleinere afwijkingen op diverse activiteiten. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Overdrachten N453 en N209/N471 € 1 mln (v) |
---|
Afronding overdracht N453 € 0,1 mln heeft niet in 2021 plaatsgevonden, maar is doorgeschoven naar 2022. Het bestuurlijk traject om te komen tot overdracht aan Rotterdam van delen rondom de N209/N471 € 0,9 mln door realisatie van de A16 Rotterdam is wel in 2021 opgestart maar zal in 2022 worden afgerond. |
Extra werkzaamheden voor derden € -0,7 mln (n) |
---|
Er zijn meer werkzaamheden voor derden verricht. Dit betreft onder andere de calamiteit Koningin Julianabrug van gemeente Alphen ad Rijn (€ 0,5 mln) en werkzaamheden aan het Merwedekanaal (€ 0,2 mln). Tegenover deze extra lasten staan extra baten. |
Indexatie onderhoud € -0,6 mln (n) |
---|
De meerjarige contracten voor onderhoud aan de (vaar)wegen bevat een indexeringsafspraak op basis van de GWW-index van het CBS. De afrekening voor indexatie 2020 van het regiocontract Oost was abusievelijk niet in de jaarrekening 2020 verwerkt. De GWW-index is in 2021 sterker gestegen dan verwacht. Hierdoor zijn de lasten hoger dan begroot. |
Verschuiving investering exploitatie € -1,1 mln (n) |
---|
De combiboring ter voorbereiding van de oeverwerkzaamheden in traject 6 (Woudwetering) waren als investering voorzien. Door een scopewijziging mogen deze kosten niet geactiveerd worden en worden direct ten laste van de exploitatie gebracht (€ 1,1 mln). |
Energietransitie infrastructuur € - 0,4 mln (n) |
---|
Door een wijziging in de financiële regelgeving voor provincies moet de verdeling van de subsidiebedragen voor ‘RAS Smart Shipping’ en ‘Plastic Road’ over de jaren heen, worden aangepast. Dat betekent dat € 0,4 mln aan subsidielasten die in 2022 en verder waren begroot, reeds in 2021 zijn geboekt. |
Planmatig onderhoud € -1,2 mln (n) |
---|
Op diverse posten binnen het planmatig onderhoud zijn overschrijdingen op de budgetten doordat werkzaamheden eerder zijn uitgevoerd dan gepland. Het betreft onder andere de bijdrage vanuit Beheer en Onderhoud aan het project Beter Benutten Goederenvervoer N213 (€ 0,3 mln), uitvoering werk aan de N215 b/c (0,4 mln) en voorbereidende werkzaamheden aan de N468 (€ 0,5 mln). |
Projecten N213/N468/N215 € -1,2 mln (n) |
---|
De bijdrage vanuit Beheer en Onderhoud aan het project Beter Benutten Goederenvervoer N213 is gewijzigd (€ 0,3 mln). Werkzaamheden in de voorbereidingsfase van de N468 (€ 0,4 mln) waren in 2022 geraamd, maar hebben al in 2021 plaatsgevonden. |
Openbare verlichting € -0,4 mln (n) |
---|
Door opstartwerkzaamheden voor het nieuwe onderhoudscontract en meer opgetreden schades aan de openbare verlichtingsmasten is de begroting overschreden. |
Bestrijding invasieve soorten € -0,3 mln (n) |
---|
In verband met de bestrijding en beheersing van de invasieve exoot Japanse Duizendknoop hebben we extra maatregelen moeten nemen. Er bestaat nog geen afdoende structurele oplossing om de duizendknoop te bestrijden. Effectieve bestrijding en beheersing is mede afhankelijk van eigenaren van aanliggende percelen. |
Overig € -0,1 mln (n) |
---|
Kleine afwijkingen op diverse activiteiten. |
Instandhouding bedrijfsvoering € 0,9 mln (v) |
---|
De onderschrijding betreft minder inzet van het communicatiebureau en minder inzet van ingehuurde medewerkers. In 2021 is meer ingezet op medewerkers in eigen dienst, in plaats van op inhuurbasis. Zo zijn er projectleiders en weginspecteurs in dienst gekomen. |
Apparaatslasten € 1,1 (v) |
---|
Voor toelichting, zie paragraaf arbeidscapaciteit. |
Kapitaallasten € -3,9 (n) |
---|
De lasten voor afschrijving en renteomslag zijn hoger dan geraamd. |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
Sociale veiligheid € 0,4 mln (v) |
---|
In 2021 zijn minder subsidies aangevraagd dan verwacht voor sociale veiligheid in het openbaar vervoer als gevolg van corona. |
Gedragsbeïnvloeding € 3 mln (v) |
---|
Het budget bestaat uit een van het Rijk ontvangen bijdrage voor het bevorderen van verkeersveilig gedrag. Deze bijdrage wordt eens per 3 jaar verstrekt. De lasten zijn meerjarig nog niet juist verwerkt in de begroting. Dit wordt bij de Voorjaarsnota 2022 gecorrigeerd. |
Clean Inlands Shipping en R2hine € 1 mln (v) |
---|
In 2021 is CLINSH inhoudelijk afgerond. Er zijn minder kosten gemaakt voor de afronding omdat door corona weinig tot geen fysieke bijeenkomsten konden worden gehouden met de internationale partners. Voor R2hine geldt dat de laatste bijdrage aan een studie niet meer in 2021 heeft kunnen plaatsvinden. |
Waterstofbussen € 3,9 mln (v) |
---|
Voor de bussen was rekening gehouden met onvoorziene kosten en meerkosten in het implementatietraject, maar hiervan is maar zeer beperkt sprake geweest. |
ROV € 0,4 mln (v) |
---|
Vanwege corona hebben er opnieuw minder fysieke bijeenkomsten plaatsgevonden met betrekking tot verkeersveilig gedrag. Ook hebben we te maken gehad met ziekteverzuim en bezettingsproblemen bij projectleiders. |
Regionale aanpak Laadinfrastructuur € 0,3 mln (v) |
---|
De aanpak is in 2021 gestart maar een aantal activiteiten zal pas na 2021 gaan plaatsvinden. Bij Najaarsnota zal worden bekeken of het budget voor 2022 toereikend is. |
Overige activiteiten € 0,2 mln (v) |
---|
Kleine afwijkingen op diverse activiteiten. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 2-1 Snel van A naar B
Exploitatie OV € 0,2 mln (v) |
---|
De baten voor de concessie ZH-N blijven licht achter bij de raming. |
Regionale gebiedsagenda’s Mobiliteit € 0,5 mln (v) |
---|
In 2021 hebben afrekeningen plaatsgevonden van uit eerdere jaren afgegeven beschikkingen die tot terugbetaling en vrijval hebben geleid. |
Regionale/provinciale spoorinfra € 6,1 mln (v) |
---|
De bijdragen voor regionale en provinciale spoorinfrastructuur worden gedekt uit de gereserveerde rijksbijdrage (OVP BDU). De bijdrage uit de OVP is abusievelijk niet opgenomen in de begroting. |
Exploitatie div. concessies € 4,2 mln (n) |
---|
Het in 2021 vaststellen van de subsidie-bijdragen in het kader van de beschikbaarheidsvergoeding 2020, heeft ertoe geleid dat een deel van de nog opgenomen vorderingen op het Rijk met betrekking tot de nog te ontvangen beschikbaarheidsvergoeding 2020 komt te vervallen. Deze vorderingen zijn voor hetzelfde bedrag afgewikkeld tegen de nog opgenomen betalingsverplichtingen aan de diverse concessiehouders (zie hiervoor ook de lasten). |
Overige activiteiten € -0,1 mln (n) |
---|
Kleinere afwijkingen op diverse activiteiten. |
Beleidsdoel 2-2 Beheer en onderhoud: op orde en duurzaam
Werken voor derden € 3,6 (v) |
---|
De baten van Beleidsdoel 2-2 bestaan naast de legesinkomsten geheel uit bijdragen voor werk voor derden. Dat betekent dat een verschuiving in het werk ook een verschuiving in de ontvangst van de baten is. De baten vanuit werk voor derden in 2021 waren vooraf bewust voorzichtig geraamd. Uiteindelijk is meer werk voor derden verricht en zijn in 2021 meer baten gerealiseerd dan begroot. Het betreft onder andere de bediening van beweegbare kunstwerken en de door de provincie verrichte werkzaamheden voor de gemeente Alphen aan den Rijn als gevolg van de calamiteit aan de Koningin Julianabrug van gemeente Alphen aan den Rijn (€ 0,5 mln). Daarnaast is voor het project N214 een correctie van de afrekening in 2020 doorgevoerd (€ 0,8 mln). |
Beleidsdoel 2-3 Veilig en duurzaam
ROV € -0,3 mln (n) |
---|
De bijdrage van de samenwerkingspartner Metropoolregio Rotterdam Den Haag is nog niet volledig ontvangen en afgerekend. |
Regionale aanpak Laadinfrastructuur € -0,3 mln (n) |
---|
Zie de toelichting bij de lasten. |
Clean Inlands Shipping (CLINSH) en R2hine € -0,3 mln (n) |
---|
Zie de toelichting bij de lasten. |