Om de beleidsdoelen voor de ambitie te halen, hebben we elk beleidsdoel vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Beleidsdoel 6-1 Voldoende juiste woningen op de juiste plek
Beleidsprestatie 6-1-1 Versnelling Woningbouw
Meewerken op locatieniveau om knelpunten weg te nemen door inzet van expertise en middelen
Subsidieregeling knelpuntenpot sociale huur en middenhuur
Deze subsidieregeling is opgesteld met participatie van gemeenten en belangenorganisaties en in maart 2021 door GS vastgesteld. Voorafgaand aan de openstelling konden gemeenten hun conceptaanvraag voorleggen voor advies. De openstelling was op 19 april 2021 en binnen drie dagen was het beschikbare budget van € 10 mln overschreden.
Subsidieregeling Vliegende Brigade
Voor de provincie Zuid-Holland heeft het Rijk een budget van € 6,2 mln beschikbaar gesteld om de initiatieffase van woningbouwprojecten te versnellen De subsidieregeling is met participatie van gemeenten opgesteld en in maart 2021 door GS vastgesteld. Op 19 april 2021 is de subsidieregeling opengesteld voor aanvragen. Gemeenten kunnen een aanvraag indienen voor financiële ondersteuning (80%) bij de inhuur van externe capaciteit en/of expertise om woningbouwprojecten in de voorfase te versnellen. De provincie ondersteunt de gemeenten bij hun aanvraag en kan advies geven over de inzet van het juiste bureau.
Subsidieregeling woonvormen senioren
Deze subsidieregeling is opgesteld met participatie van gemeenten en belangenorganisaties en in juli 2021 door GS vastgesteld. Met deze regeling willen we de bouw van aantrekkelijke woningen voor senioren versnellen (levensloopbestendig, gemeenschappelijke ruimten voor ontmoeting en saamhorigheid). Alle gemeenten konden in dit kalenderjaar één aanvraag indienen voor deze subsidieregeling. Voorafgaand aan de openstelling konden gemeenten hun conceptaanvraag voorleggen voor advies, De openstelling was op 15 september 2021 en binnen twee dagen was het totale beschikbare budget van € 2,3 mln overschreden.
Woningbouwimpuls
De provincie heeft voor projectaanvragen die passen binnen het provinciaal omgevingsbeleid een steunverklaring afgegeven. Waar nodig is kennis gedeeld met gemeenten over het aanvraagproces en ondersteuning geboden om een aanvraag te doen.
Katwijk, Valkenhorst
De provincie Zuid-Holland zit het bestuurlijk 4-partijenoverleg voor met de gemeenten Katwijk en Wassenaar en het Rijksvastgoedbedrijf (RVB). In het 4-partijenoverleg maken de gebiedspartners afspraken over samenwerking en sturen zij op afgesproken mijlpalen.
De provincie heeft vanuit deze rol in 2021 initiatief genomen tot overeenstemming tussen de gebiedspartijen en afstemming met het Rijk (BZK). De provincie heeft met inzet van de vliegende brigade de gemeente Katwijk ondersteund bij een publieke business case. De provincie en de Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) hebben intensief ondersteuning geboden bij de zoektocht naar een oplossing voor stikstofsaldering voor Valkenhorst.
De provincie is in 2021 gestart met de landschappelijke inpassing van de busbaan en het participatietraject met bewoners daarover, samen met de verbinding voor langzaam verkeer. De provincie draagt ruim bij in de additionele kosten voor deze inpassing , naast de gemeente en Rijk.
Zuidplas, Middengebied Zuidplaspolder
Er is gestart met de uitvoering van de bestuurlijke overeenkomst:
- GS zijn gestart met de procedure voor herziening van het provinciaal omgevingsbeleid voor het Middengebied door de Ontwerp Notitie Reikwijdte en Detailniveau ter inzage te leggen voor de milieueffectrapportage.
- De afspraken over mobiliteit worden nader uitgewerkt in de Deelovereenkomst Mobiliteit.
- De provincie en de gemeente onderzoeken gezamenlijk de ecologische en financiële haalbaarheid van de ecologische verbindingszone tussen de Krimpenerwaard en het Bentwoud, die door het Middengebied loopt. Het is de bedoeling over de uitvoering van deze verbindingszone in een deelovereenkomst afspraken vast te leggen.
Plancapaciteit vergroten op de juiste plekken door deze op te nemen in de regionale woningbouwprogramma’s.
Met gemeenten en regio’s hebben intensieve gesprekken plaatsgevonden over de regionale woningbouwprogramma’s en is er vanuit de provincie meegekeken bij de ingediende woningbouwplannen. Bij plancapaciteit-verhoging heeft de Vliegende Brigade gemeenten ondersteund in de bestemmings- of omgevingsplanprocedures.
Harde plancapaciteit aan betaalbare woningbouw binnen de geplande binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen vergroten door de inzet van de versnellingsaanpak locaties door te zetten
Delft, Schieoevers
De provincie zit het bestuurlijk overleg Schieoevers voor, waarin gemeente en de provincie besluiten nemen over deelprojecten, financiering en planning. De provincie en Delft werken (ambtelijk) nauw samen aan de integrale gebiedsontwikkeling en in deelprojecten zoals de bouw van de Slimme Centrale en de Gelatinebrug, verbreding van de Schie en verplaatsing van de loswal en ligplaatsen voor de binnenvaart, verplaatsing van de roeivereniging Laga, studie naar de toekomst van de N470 en de totstandkoming van ontwerp bestemmingsplan/MER voor de 1 e fase gebiedsontwikkeling op Schieoevers Noord.
Den Haag, Binckhorst
Bestuurlijk is de provincie vertegenwoordigd in het BO Binckhorst. Provincie en gemeente werken nauw samen aan de MIRT-verkenning CID-Binckhorst. Ook zijn vanuit ambitie 2 Bereikbaar Zuid-Holland subsidies verleend voor de bijdrage van de provincie van €8,9 mln aan het No-regretpakket voor mobiliteit. Deze middelen worden gebruikt om de regionale fietsroutes Velostrada en Trekfietstracé aan te leggen.
Leiden, Stationsgebied
De provincie en de gemeente werken ambtelijk in diverse samenstellingen samen in de stationsgebiedsontwikkeling, met name via het projectteam knooppunt MIRT Leiden. Daarbij zijn diverse onderzoeken (OV routering, busroutes en campusontwikkeling) gezamenlijk gefinancierd om de juiste investeringen in de toekomst scherp te krijgen.
Dordrecht, Spoorzone
Provincie en gemeente werken (ambtelijk) nauw samen aan de integrale gebiedsontwikkeling Spoorzone.
Barendrecht, Stationstuinen
Provincie en gemeente werken (ambtelijk) nauw samen aan de integrale gebiedsontwikkeling Stationstuinen.
Locaties langs de Hoekse Lijn (Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis)
De provincie neemt (ambtelijk) deel als lid van het kernteam Hoekse Lijn Partners.
Gorinchem, Vleugels van de stad
Provincie en gemeente werken (ambtelijk) nauw samen aan de integrale gebiedsontwikkeling De Vleugels.
Capelle aan den IJssel, Nieuw Rivium
Provincie en gemeente werken (ambtelijk) nauw samen aan de integrale gebiedsontwikkeling Nieuw Rivium
Gouda, Goudse Poort
Provincie en gemeente werken (ambtelijk) nauw samen aan de integrale gebiedsontwikkeling Goudse Poort
Inzichten uit het traject stimuleren van bouwinnovatie delen(o.a. prefab bouwen en circulair bouwen)
We hebben een financiële bijdrage van € 0,06 mln aan het traject Bouwstroom Haaglanden geleverd en we leveren personele inzet in de werkgroepen en de stuurgroep. Ook hebben we bijgedragen aan de communicatie en werkbezoeken.
Betere samenwerking tussen overheid en markt blijven stimuleren en personeelstekort in de bouwsector aanpakken.
In 2021 is voor de kabinetsformatie de actielijst ‚Een thuis voor iedereen‘ opgesteld, met concrete maatregelen om de woningbouw in Zuid-Holland te versnellen. Verder zijn er verschillende kennisbijeenkomsten georganiseerd met gemeenten, woningcorporaties en marktpartijen, onder meer over flexwonen.
In september is de 5 e Verstedelijkingsconferentie georganiseerd voor gemeenten, woningcorporaties en marktpartijen waarin kennisoverdracht en goede voorbeelden van sneller en slimmer bouwen voor iedereen centraal stonden.
Pilotlocaties starten waarin het nieuw instrumentarium van woon-werkakkoorden wordt toegepast
Het instrument ‘bestuurlijk’ woon-werkakkoord is ontwikkeld voor een binnenstedelijke gebiedsontwikkeling waar woningbouw gepland is en de huidige functie bedrijventerrein gecompenseerd moet worden. In de akkoorden wordt geanticipeerd op de nieuwe bedrijventerreinenstrategie, die uitgaat van feitelijk gebruik en koppeling aan vraag en aanbod in balans. Per akkoord geldt een maatwerkafspraak op basis van het onderhandelingsresultaat met de gemeente(n).
Realisatiekracht
Voor de benutting van de budgetten binnen deze beleidsprestatie geldt voor 2021 een realisatiekracht van 90% (inclusief beklemmingen).
Beleidsprestatie 6-1-2 Betaalbare woningvoorraad op peil
Pilotlocaties starten waarin het nieuw instrumentarium van woon-werkakkoorden wordt toegepast
Het instrument ‘bestuurlijk’ woon-werkakkoord ontwikkeld voor vraagstukken waar een woningbouwimpuls speelt op een bedrijventerreinenlocatie dat gecompenseerd moet worden. In de akkoorden wordt geanticipeerd op de nieuwe bedrijventerreinenstrategie, waar uitgegaan wordt van feitelijk gebruik en koppeling aan vraag en aanbod in balans. Per akkoord geldt een maatwerkafspraak op basis van het onderhandelingsresultaat met desbetreffende gemeente(n).
Kennisuitwisseling en lobby met gemeenten en corporaties en gebruik van het subsidie-instrument om voldoende sociale woningbouw te realiseren
Met de vier gemeenten in de Rotterdamse regio die een te laag bod aan sociale huurwoningen hebben gedaan, is veelvuldig contact geweest. Er is ook een extern adviesbureau ingezet om gezamenlijk te onderzoeken waar mogelijkheden lagen om het bod te verhogen. Om een tussenakkoord in Haaglanden te bereiken, heeft veel afstemming plaatsgevonden tussen de regio, gemeenten, woningcorporaties en provincie. Ook de samenwerkende huurdersvereniging Haaglanden tekende mee met het Tussenakkoord en nam deel aan de overleggen.
Voor de Rotterdamse regio is voor de periode 2020 -2023 in totaal € 5 mln beschikbaar gesteld voor stimulering van een meer evenwichtige verdeling van de sociale woningvoorraad over de regiogemeenten
Het subsidieplafond 2021 voor deze regeling bedroeg € 2,4 mln.
In 2021 zijn de aanvragen voor de Subsidieregeling spreiding sociale woningbouw regio Rotterdam Zuid-Holland gehonoreerd, waarbij advies is gevraagd over de aanvragen in relatie tot het Regioakkoord van de regio Rotterdam en het daarin zogenoemde ‘Meer Evenwicht scenario’. Het subsidieplafond 2021 is voor deze regeling net niet volledig benut.
In 2021 is de Subsidieregeling spreiding sociale woningbouw regio Rotterdam Zuid-Holland gewijzigd, waarmee deze subsidieregeling (vastgesteld in 2020) op enkele onderdelen meer afgestemd werd op de inhoud van de subsidieregelingen sociale woningbouw voor de regio’s Haaglanden en Holland-Rijnland, die in 2021 zijn vastgesteld.
Opstellen subsidieregeling voor realisatie van sociale huurwoningen voor de regio’s Haaglanden en Holland-Rijnland
In 2021 zijn subsidieregelingen voor twee specifieke regio’s vastgesteld: de Subsidieregeling sociale woningbouw regio Haaglanden Zuid-Holland en de Subsidieregeling sociale woningbouw regio Holland Rijnland Zuid-Holland. Bij de opstelling van de regelingen is overlegd met de betreffende regio’s.
Het subsidieplafond 2021 voor de Subsidieregeling sociale woningbouw regio Haaglanden Zuid-Holland is vastgesteld op € 2,7 mln. Voor de Subsidieregeling sociale woningbouw regio Haaglanden Zuid-Holland zijn van zes gemeenten in 2021 acht aanvragen ontvangen en gehonoreerd. Op 31 december 2021 is nog een aanvraag ingediend, die nog in behandeling is. Afhankelijk van de beoordeling van deze laatste aanvraag, voor 23 woningen, wordt het subsidieplafond 2021 voor deze regeling wel of net niet bereikt.
Eind december 2021 is met een wijziging van de subsidieregeling sociale woningbouw regio Haaglanden het startmoment van de aanvraagperiode in 2022 tijdelijk aangehouden. Dit geeft gelegenheid om samen met de regio/gemeenten te overwegen of de subsidieregeling specifieker ingezet kan worden om de regionale afspraken over sociale woningbouw uit het zogenoemde regionale ‘Tussenakkoord’ (december 2021) te ondersteunen.
Het subsidieplafond 2021 voor de Subsidieregeling sociale woningbouw regio Holland Rijnland Zuid-Holland is vastgesteld op € 3,6 mln.
Voor de Subsidieregeling sociale woningbouw regio Holland Rijnland Zuid-Holland zijn van negen gemeenten in 2021 negen ingekomen aanvragen gehonoreerd. Het subsidiebudget 2021 is voor deze regeling net niet volledig benut.
Faciliteren overleg en onderzoek naar overname van Vestia-woningbezit door collega-woningcorporaties en lobbyen richting het Rijk voor dit vraagstuk
Woningcorporatie Vestia kent in de provincie Zuid-Holland vijf zogenoemde Vestia-Maatwerkgemeenten. In die gemeenten vormt het bezit van Vestia een substantieel deel van de sociale voorraad. Als gevolg van de slechte financiële positie van Vestia wordt dit bezit verkocht. De inzet van partijen is verkoop aan een andere woningcorporatie(s) om het bezit te behouden voor het sociale segment. Voor de Maatwerkgemeenten stelde de minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties in 2019 een bestuurlijk regisseur aan voor het overdrachtsprocesproces. In 2021 zijn gesprekken over overdracht van bezit nog aan de orde in twee van de vijf maatwerkgemeenten, te weten Brielle en Zuidplas, waarbij het nu nog gaat om circa 4.100 woningen.
Er is gelobbyd om de overdrachtsbelasting aan te passen of af te schaffen bij verkoop van corporatiewoningen aan een andere woningcorporatie, waarbij zoals in het geval van Vestia-bezit sprake is van taakoverdracht. Deze lobby heeft in 2021, met terugwerkende kracht, geleid tot een aanpassing van regelgeving rondom ‘taakoverdracht’ bij overdrachtsbelasting door het Rijk.
Er is periodiek bestuurlijk overleg gevoerd met de betreffende partijen (bestuurlijk regisseur, ministerie, gemeenten en overnamekandidaat woningcorporaties). Waar mogelijk is aandacht gevraagd voor de (stagnerende) effecten van de verhuurdersheffing.
Waar mogelijk zetten wij provinciaal instrumentarium in voor planning en bouw van sociale huurwoningen. Dit is ook belangrijk voorde overnamemogelijkheden van de betrokken corporaties.
Ook voor gemeenten Brielle en Zuidplas ondersteunden we in 2021 hun subsidieaanvraag uit de Rijks Woningbehoefte-impuls (Wbi). Het Rijk kende de locaties Oude Goote en Middengebied Zuidplas een financiële bijdrage toe voor betaalbare woningbouw, waaronder sociaal.
Realisatiekracht
Voor de benutting van het budget binnen deze beleidsprestatie geldt voor 2021 een realisatiekracht van 102% (inclusief beklemmingen).
Beleidsdoel 6-2 Vitaliteit en kwaliteit in de leefomgeving
Beleidsprestatie 6-2-1 Versterken (ruimtelijke) kwaliteit en vitaliteit
Versterken ruimtelijke kwaliteit en vitaliteit
- Aan de verschillende provinciale opgaven zijn ontwerpers toegevoegd om de integraliteit en de ruimtelijke kwaliteit te bevorderen
- De Provinciaal Adviseur Ruimtelijke Kwaliteit (PARK) heeft de volgende adviezen uitgebracht:
- ‘Meer dan zon en wind alleen’ over RES 1.0
- op verzoek van de provincie Utrecht en het waterschap een advies op dijkversterking SAVE
- De PARK heeft een beeldend document van bestaande opstellingen (wind en zon) gebracht.
- De PARK heeft gewerkt aan een advies over de ruimtelijke aspecten van Corona
- Ontwerpend onderzoek naar de mogelijkheid van bossen n Zuid-Holland en Ontwerpend onderzoek naar circulaire landschappen in Zuid-Holland. Beide studies zijn nog niet afgerond.
- In diverse planvoorstellen van gemeenten hebben ontwerpers actief meegedacht en geadviseerd vanuit het ruimtelijk kwaliteitsbeleid van de provincie.
Recreatiewoningen
- In kader van de onderzoekspilot Citta Romana is een verkenning naar de toekomstscenario’s uitgevoerd. De uitkomsten hiervan zijn tijdens een interactieve bijeenkomst op 13 april 2021 met de Staten, gemeenteraad en andere stakeholders gedeeld.
- Ondersteuning gestart aan de gemeenten op de Zuid-Hollandse eilanden in de samenwerking en kennisdeling om ondermijning op vakantieparken tegen te gaan, in het kader van de regiodeal Zuid-Hollandse Delta.
- Ondersteuning van diverse projecten en activiteiten met de subsidieregeling via Ambitie 4 Concurrerend Zuid-Holland, vanuit de opgave Toerisme in balans, om de toeristische aantrekkelijkheid van Zuid-Holland te vergroten, waaronder toekomstbestendige verblijfsrecreatie.
- Er is een afwegingskader ontwikkeld voor het vraagstuk over permanente bewoning van verouderde recreatieparken.
Flexwonen
- Met individuele gemeenten en woningmarktregio’s is een netwerk van professionals opgebouwd. Het programmaplan is verspreid en toegelicht in diverse ambtelijke en bestuurlijke overleggen.
- In de Leidse en Haagse regio zijn gemeenten gezamenlijk gestart met een objectieve systematische zoektocht naar locaties en geschikt leegstaand vastgoed.
- Tijdens de provinciale verstedelijkingsconferentie op 30 september 2021 is in de vorm van een workshop speciale aandacht aan flexwonen gegeven.
- Na de machtswisseling in Afghanistan in de zomer van 2021 is aan gemeenten verzocht te zoeken naar extra asielopvanglocaties en snelle huisvesting van statushouders. De provincie heeft via de regionale overlegtafels kaartmateriaal aangeboden dat behulpzaam kan zijn bij de zoektocht naar geschikte leegstaande objecten en (tijdelijk) beschikbare locaties.
- In diverse gemeenten zijn in 2021 flexwoonprojecten gerealiseerd en in voorbereiding genomen (bijvoorbeeld Hoeksche Waard, Gouda, Leiden, Katwijk, Rotterdam, Zoetermeer, Den Haag). Het aantal ondersteuningsvragen en plannen groeit. De provincie ondersteunt door inzet van de Vliegende Brigade flexwooninitiatieven in de gemeenten Zoetermeer, Molenlanden, Rotterdam en Delft.
NOVI Omgevingsagenda Zuidwest Nederland
- De provincie is actief betrokken bij visies en programma’s van het Rijk, zoals de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) en de uitwerking daarvan in nationale programma’s en gebiedsprogramma’s. De verschillende opgaven die voortkomen uit de NOVI komen op regionaal schaalniveau samen in gebieden.
- In 2021 hebben we met Rijk en de provincie Zeeland een gedeeld beeld geformuleerd, over de bedoeling en het productbeeld van de Omgevingsagenda Zuidwest en de (gebieds)opgaven die hier onderdeel van worden. Daarnaast hebben we het gezamenlijk opdrachtgeverschap ingevuld voor de agendering van opgaven en de afstemming tussen (gebieds)opgaven, nationale programma’s en lopende Rijk-regiotrajecten.
Realisatiekracht
Voor de benutting van het budget binnen deze beleidsprestatie geldt voor 2021 een realisatiekracht van 95% (inclusief beklemmingen).
Beleidsprestatie 6-2-2 Aanpak klimaatbestendig en natuurinclusief bouwen
Klimaatadaptief bouwen
- Afgelopen jaar hebben we de samenwerking met overheden én marktpartijen binnen het Convenant Klimaatadaptief bouwen voortgezet en de krachten gebundeld met andere landsdelen. Deze bundeling en kennisontwikkeling vormt een belangrijke basis voor een nieuw nationaal kader voor klimaatadaptief bouwen, dat de minister van IenW in november 2021 heeft aangekondigd.
- Binnen het convenant klimaatadaptief bouwen is onder andere het financiële instrumentarium verkend om voorraad van woningcorporaties klimaatadaptief te maken. Verder is actief gewerkt aan samenwerking en kennisdeling met andere regio’s in Nederland en ingezet op concrete toepassing van de eerder ontwikkelde producten in het convenant.
- Ons Omgevingsbeleid hebben we in 2021 verder ingericht, zodat we onze ambitie voor klimaatadaptieve invulling van onze (woning)bouwopgave kunnen waarmaken.
Natuurinclusief: Landschapspark Zuidvleugel
Voor de uitwerking van het landschapspark Zuidvleugel in ‘streefbeelden en programma’s van eisen” wordt waar mogelijk aangesloten bij lopende processen en de energie die daarop in de verschillende regio’s zit:
- In de Schiezone en de Vlietzone voert de provincie zelf regie.
- Voor het Landschapspark in het Getijderivierengebied is aangesloten op het programma Rivier als Getijdenpark (zie ook Beleidsdoel 6-3 ) en de Regiodeal Drechtsteden-Gorinchem
- Voor de Rotte is het concept van het Landschapspark Zuidvleugel ingebracht in het ontwikkelplan van het recreatieschap Rottemeren.
Beleidsdoel 6-3 Afspraken met regio’s
Beleidsprestatie 6-3-1 Afspraken over wonen en werken in de regio en een passend woningaanbod voor alle doelgroepen
- Het programma huisvesting arbeidsmigranten is medio 2021 afgerond. Tijdens de looptijd van het Programma Arbeidsmigranten is in 2021 kennis opgehaald en gedeeld met stakeholders zoals gemeenten, huisvesters, uitzendbureaus en vertegenwoordigers van arbeidsmigranten. Deze kennis is mede gebruikt om voorstellen te maken voor aanpassing van het ruimtelijk beleid. Aan het einde van de looptijd is bepaald wat de inzet voor de periode na het programma zal zijn.
- Tijdens het congres arbeidsmigranten op 25 maart 2021 is kennis gedeeld die is opgedaan tijdens het programma huisvesting arbeidsmigranten. Er waren circa 350 aanwezigen waaronder deelnemers van het Rijk, provincies en gemeenten, werkgevers en uitzendbureaus. De bedoeling was om versneld en gezamenlijk te zoeken naar voldoende huisvestingsoplossingen voor arbeidsmigranten. Daarnaast is kennis en informatie gedeeld via het gemeentenetwerk, via IPO en overleg met het Rijk (IPA) over de uitwerking van de aanbevelingen van het Aanjaagteam bescherming Arbeidsmigranten. Er is een infographic opgesteld voor gemeenten en andere stakeholders, waarin overzichtelijk is weergegeven welk (ruimtelijke) procedure van toepassing is bij specifieke situaties.
- Er is onderzoek uitgevoerd naar de mogelijkheden voor de provincie om SNF-normen en een scheiding van contracten wonen en werken te verplichten, en een consultatie van verschillende partijen over het huisvestingseffect. Ook is onderzocht wat de wensen en behoeften van arbeidsmigranten zijn bij huisvesting Zuid-Holland.
- In 2020 heeft Platform 31 de leerkring arbeidsmigranten georganiseerd. In 2021 zijn hierover factsheets verschenen die de onderwerpen die tijdens de leerkring zijn behandeld beschikbaar maakten voor een breed publiek. Het ging om: bouwen aan draagvlak, inbedding in beleid, relatie tussen gemeenten en huisvesters en samenwerking tussen overheden.
- Er zijn drie experimenten uitgevoerd voor de huisvesting van arbeidsmigranten in gemeenten Westland (specifiek over huisvesting op het perceel van een bedrijf), Noordwijk en Sliedrecht. Uit de experimenten bleek dat een procesaanpak loont om het gesprek te voeren over ambities (en niet zozeer standpunten). De opbrengsten zijn meegenomen in de aanpassingen van het provinciale beleid.
- Verschillende gesprekken met gemeenten en regio’s over huisvestingsinitiatieven, beleidsplannen voor huisvesting van arbeidsmigranten en huisvesting voor arbeidsmigranten op te nemen in de regionale woonvisies.
- De gemeentelijke prestaties monitoren door de taakstelling huisvesting vergunninghouders en een oordeel uitbrengen over de positie op de interventieladder is een van de belangrijkste taken in het interbestuurlijk toezicht. Twee keer per jaar wordt een oordeel uitgebracht, en twee keer per jaar een tussenstand en kunnen gemeenten van plaats verschuiven op de interventieladder. Op deze manier wordt er toezicht/druk op de gemeente uitgevoerd om goed te blijven presteren door de taakstelling. De beoordeling wordt gedeeld via brieven.
- Naar aanleiding van een oordeel voeren we toezichtgesprekken met gemeenten. Tijdens deze gesprekken houden we de ervaren problemen tegen het licht en zoeken we naar oplossingen.
- Tijdens de landelijke, provinciale en regionale regietafels worden zowel de opvang van asielzoekers als de huisvesting van vergunninghouders besproken. Deze regietafels zijn goed om de realisatie van de taakstelling op verschillende schaalniveaus te monitoren, maar ook om consensus te bereiken over een gezamenlijke aanpak. Vanuit de provincie als toezichthouder kunnen ervaringen uit de praktijk worden teruggekoppeld, beleidsmatige ingrepen worden toegepast en snel worden geschakeld als er verbinding nodig is tussen de diverse stakeholders. Deze tafels worden voorbereid met het kabinet van de CdK. Op regionaal niveau was er nog weinig samenwerking in de huisvesting van vergunninghouders, terwijl oplossingen voor dit complexe vraagstuk vaak op regionaal niveau gevonden kunnen worden door een breder aanbod van verschillende woningsoorten. Als provincie spelen wij hier een actief faciliterende en verbindende rol.
- Voor het programma Rivier als Getijdenpark zijn, door de coronabeperkingen en het vertrek van de programmamanager, de gezamenlijke netwerkactiviteiten in 2021 beperkt gebleven. Er zijn enkele projectteambesprekingen geweest en er is een digitale workshop georganiseerd voor de gebiedsconferentie van het Deltaprogramma Rijnmond-Drechtsteden. De provincie Zuid-Holland heeft het penvoerderschap voor het programma overgenomen van de gemeente Rotterdam en beheert sinds medio 2021 het programmabudget van de gezamenlijke partijen.
Inzet van het provinciale RO-instrumentarium met een overzicht van het aantal dossiers en overzicht type reacties/interventies
Publicatie van het jaaroverzicht van provinciale reacties op gemeentelijke plannen in de jaarstukken gebeurt op grond van de werkwijze ‘informatieverstrekking over planbeoordeling’, tussen Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten.. Belangrijk onderdeel van de werkwijze planbeoordeling is om proactief met gemeenten en regio's in gesprek te gaan in het beginstadium van nieuwe ontwikkelingen / plannen en daarmee het aantal plannen dat daadwerkelijk beoordeeld dient te worden en de inzet van ons corrigerend instrumentarium zo beperkt mogelijk te houden.
In 2021 zijn 276 plannen van gemeenten beoordeeld om na te gaan of het provinciaal ruimtelijk belang er voldoende in geborgd is. De beoordeling heeft geleid tot 38 zienswijzen op ontwerpbestemmingsplannen en -omgevingsvergunningen; verder zijn er twee beroepen ingesteld op vastgestelde bestemmingsplannen. Er is in 2021 voor één ruimtelijke ontwikkeling een ontheffingsverzoek afgehandeld (ontheffing verleend). Drie ontheffingsverzoeken zijn ingetrokken door de indienende gemeente.
Er is in 2021 één proactieve aanwijzing gegeven, als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet ruimtelijke ordening, waarin de gemeente Albrandswaard is opgeroepen om 100 sociale woningen op te nemen in een bestemmingsplan voor locatie 'De Omloop’ te Rhoon
Soort reactie | Aantal |
---|---|
Geen zienswijze | 69 |
Geen overlegreactie | 51 |
Overlegreactie | 37 |
Opmerkingen ondershands | 34 |
Zienswijze | 38 |
Geen reactieve aanwijzing | 32 |
Geen beroep | 8 |
Beroep | 2 |
Bezwaar | 0 |
Ontheffing verleend | 1 |
Ontheffing geweigerd | 0 |
Reactieve aanwijzing | 0 |
Proactieve aanwijzing | 1 |
Totaal | 273 |
Bijzondere (plan)procedures in 2021
Beroep / bezwaar
- Vastgesteld bestemmingsplan Forepark-Rhône, gemeente Den Haag – strijd Detailhandelsbeleid (betreft Decathlon);
- Vastgesteld bestemmingsplan Nieuw-Rhijngeest, gemeente Oegstgeest – strijd met archeologiebeleid
Proactieve aanwijzing
- Vastgestelde proactieve aanwijzing aan Albrandswaard om een bestemmingsplan voor De Omloop vast te stellen met daarin ruimte voor 100 sociale woningen.
Verleende ontheffingen
- Veerweg, Bergambacht, gemeente Krimpenerwaard – strijd Natuurnetwerk Nederland