Onderwerp: | Bereikbaarheid |
---|
Inhoud en doel | Het doel van deze programmareserve is meevallers in de exploitatie te reserveren voor bereikbaarheidsactiviteiten. Dit kunnen vrije middelen zijn die ingezet kunnen worden voor nieuwe of reeds bestaande bereikbaarheidsdoelen. Het kunnen ook middelen zijn die voor een specifieke activiteit worden gereserveerd, deze middelen zijn dan bestuurlijk of juridisch verplicht. De programmareserve is ingesteld als instrument om middelen voor bereikbaarheid te kunnen behouden voor bereikbaarheidsdoeleinden, conform het Hoofdlijnenakkoord 2011-2015. De looptijd is doorlopend, daarom is 9999 ingevuld. |
---|
Functie | Spaar |
---|
Voeding | Programmabudget |
---|
Besluitvorming/instellingsjaar | Najaarsnota 2011 |
---|
Looptijd | 9999 |
---|
Omvang | Vanwege het doel van deze programmareserve (mee- en tegenvallers in de exploitatie verrekenen) is geen maximale omvang van de reserve bepaald. De omvang van de reserve bedraagt € 42,7 mln per ultimo 2021 en daalt naar € 13,9 mln per ultimo 2036. DIt is ultimo 2036 volledig beklemd. |
---|
Toelichting onttrekkingen | De onttrekking aan de reserve bedraagt € 12,8 mln. Dit bedrag is een optelsom van de begrote onttrekking van € 9,8 mln en het nadelig rekeningresultaat van de Beleidsdoelen 2-1 en 2-3 van € 3 mln: - Snelfietsroutes € 3,8 mln.
- Zon op Infra € 1,5 mln.
- Korte termijn aanpak - werkgeversaanpakken Holland Rijnland, Midden-Holland en Drechtsteden € 0,9 mln.
- Pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water € 0,6 mln.
- Korte Termijn Aanpak (KTA) Voorne-Putten/Haven € 0,6 mln.
- Innovatieve aanpak / Korte termijn maatregelen A15 € 0,4 mln.
- Connected transport € 0,4 mln.
- N451/A12 € 0,4 mln.
- Algeracorridor KTA € 0,3 mln.
- Smart mobility € 0,2 mln.
- N453 en N206 € 0,2 mln.
- Aansluiten gemeentelijke VRI’s € 0,1 mln.
- Project moving traffic N218 Hartelweg € 0,1 mln.
- Lead Partnership en digitalisering Truckparking € 0,1 mln.
- Snelfietsroute A20 NKG € 0,1 mln.
- Zuid-Holland Bereikbaar € 0,1 mln.
Het rekeningresultaat van € 3 mln (nadeel) bestaat uit: - Materieel € 4,9 (nadeel)
- Arbeidscapaciteit: € 1,9 mln (voordeel)
Toelichtingen op het rekeningresultaat van de Beleidsdoelen 2-1 en 2-3 zijn opgenomen Onder Ambitie 2 bij ‘Toelichting afwijkingen’. |
---|
Toelichting toevoegingen | De storting in de reserve bedraagt € 16,3 mln. Dit bedrag is een optelsom van de begrote storting van € 16,1 mln en een deel van het rekeningresultaat van Beleidsdoel 2-2 van € 0,2 mln: - Opheffing egalisatiereserve Exploitatieprojecten PZI € 10,1 mln (Voorjaarsnota 2021). Het saldo ultimo 2020 van € 8 mln en de geraamde storting 2021 van € 2,1 mln zijn in de reserve Bereikbaarheid gestort.
- Beheer en onderhoud € 5,6 mln (Kaderbesluit Infrastructuur 2016). De geraamde middelen voor de Rijnlandroute zijn pas later nodig.
- MEC verduurzaming binnenvaart 0,4 mln (Najaarsnota 2021). Voor het aanleggen van laadpunten in Zuid Holland langs de route Alphen, Moerdijk, Rotterdam wordt in totaal € 3 mln ingezet. Vanuit Ambitie 3 en 7 wordt € 0,6 mln beschikbaar gesteld, waarvan € 0,4 mln in 2021, welk bedrag in de reserve is gestort.
Het deel van het rekeningresultaat van € 0,2 mln (voordeel) van Beleidsdoel 2-2 bestaat uit de niet bestede middelen voor de overdracht van wegen. |
---|
Toelichting beklemdheid | Juridisch verplicht: - Bij de Begroting 2018 is A577 cofinanciering Rijksmiddelen Investeringen Fietsinfrastructuur (voor uitvoering Fietsplan 2016-2025) aangenomen, waarin is besloten € 8 mln uit deze reserve in te zetten.
Bestuurlijk verplicht: - N468 € 7,4 mln (Voorjaarsnota 2018, Kaderbesluit Infrastructuur 2019 en Najaarsnota 2019). De bijdrage dient ter dekking van het onderhoud en de verbetering van de N468 ten behoeve van de overdracht.
- Vredenburghlaan € 6,7 mln (Begroting 2019). In 2014 is besloten een deel van de opbrengst van de verkoop van de zogenaamde BBL-kavel (Glasparel Plus) voor de realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur in te zetten voor de aanleg van de Vredenburghlaan. Bij de Begroting 2019 zijn de middelen daartoe overgebracht van de reserve Groene ambities naar de reserve Bereikbaarheid (PZH-2014-459527702 en Begroting 2019).
- Energietransitie mobiliteit € 4,5 mln (Kaderbesluit infrastructuur 2017 en Voorjaarsnota 2020). Bij Kaderbesluit infrastructuur 2017 is € 6 mln beschikbaar gesteld voor energiemaatregelen bij beheer- en onderhoudsprojecten. In 2021 wordt € 1,5 mln ingezet voor het aanbrengen van zonnepanelen in fietspaden en de Tjalmaweg (Rijnlandroute).
- MEC verduurzaming binnenvaart € 2,3 mln (Najaarsnota 2021). Voor de verduurzaming is in totaal € 3 mln beschikbaar (inclusief de middelen voor de pilot elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water). Hiervan wordt € 0,6 mln ingezet in 2021. In 2022 en 2023 wordt € 1 mln respectievelijk € 1,4 mln ingezet. In 2022 komt nog € 0,1 mln beschikbaar.
- Snelfietsroute F263.5 SFR Rotterdam-Gouda € 2,1 mln (Voorjaarsnota 2018 en Najaarsnota’s 2018 en 2019). Via de provinciefondsuitkering ontvangen rijksbijdrage voor de snelfietsroute. Het projectbudget is met deze bijdrage verhoogd, waardoor de netto investering voor dit project stijgt. De hogere kapitaallasten als gevolg van de hogere netto investering worden gedekt door de gereserveerde middelen vrij te laten vallen als het project afgerond is.
- Opbrengst verkoop steunpunt Gnephoek € 1,2 mln (Voorjaarsnota 2015). Het steunpunt moest wijken voor de komst van de Maximabrug. De opbrengst is nodig voor de bouw van een nieuw steunpunt.
- Overdracht wegen € 0,8 mln (Kaderbesluit Infrastructuur 2020). Voor overdrachten in het kader van de Wet Herverdeling Wegen (WHW) is € 1 mln uit de reserve beschikbaar gesteld.
|
---|