Reserve Nazorg stortplaatsen
Verloop reserve
Programmareserve | Saldo per | Toevoegingen | Onttrekkingen | Saldo per |
---|---|---|---|---|
Reserve Nazorg stortplaatsen | 4.260 | 1.825 | 635 | 5.450 |
Totaal | 4.260 | 1.825 | 635 | 5.450 |
Uitsplitsing toevoegingen en onttrekkingen per doel
Beleidsdoel | Toevoegingen | Onttrekkingen | Saldo |
---|---|---|---|
7-1 Bevorderen verbetering milieukwaliteit en gezondheid | 1.825 | 635 | 1.191 |
Totaal | 1.825 | 635 | 1.191 |
Beklemdheid reserve
Onderwerp | Bestuurlijk verplicht | Juridisch verplicht | Niet verplicht | Saldo reserve per 31-12-2021 |
---|---|---|---|---|
Nazorg stortplaatsen | 0 | 0 | 5.450 | 5.450 |
Toelichting
Onderwerp: | Nazorg stortplaatsen |
---|---|
Inhoud en doel | Deze reserve heeft een relatie met de voorziening nazorg stortplaatsen. In de recent uitgevoerde ALM-studie (begin 2018) worden verschillende beleggingsmixen in verschillende scenario’s doorgerekend. Mede aan de hand van deze studie worden in de nabije toekomst besluiten genomen over de te volgen beleggingsmix. Daaropvolgend is het beleggingsstatuut aangepast om vervolgens de gekozen mix uit te voeren. Dit resulteerde in een besluit tot aanpassing van de rekenrente dat tot uiting kwam in de tarieventabel bij de Verordening nazorgheffing eind 2018. Op basis van de ALM-studie is de rekenrente gaan stijgen. Op basis hiervan werd de voorziening Nazorg Stortplaatsen verlaagd met € 5,7 mln. Aangezien er nog geen besluit is genomen en nog diverse onzekerheden spelen wordt voorgesteld de middelen ad € 5,7 mln beschikbaar te houden voor dit doel en deze onder te brengen in een bestemmingsreserve 'Nazorg Stortplaatsen'. Wordt bij Voorjaarsnota 2022: |
Functie | Buffer |
Voeding | Voorziening nazorg stortplaatsen |
Besluitvorming/instellingsjaar | Jaarrekening 2017 |
Looptijd | 2023 |
Omvang | In IPO verband is een onderzoek bezig naar het hanteren van een landelijke rekenrente. In de huidige situatie heeft elke provincie een eigen rekenrente bepaald. De provincie Zuid-Holland hanteert een rekenrente van 4,55%. Naar verwachting zal in 2025/2026 naast de mogelijkheid tot een landelijk rekenrente ook de hoogte van deze rekenrente bekend worden. Het is aannemelijk dat deze rekenrente lager uitvalt dan de huidige gehanteerde rekenrente van 4,55%. Een lagere rekenrente leidt tot een tekort in de doelvermogens van de gesloten stortplaatsen van het Fonds Nazorg. De reserve Nazorg stortplaatsen dient ter dekking van dit toekomstig tekort. Er zijn teveel onzekerheden om tot een redelijke schatting te komen, de onzekerheden zijn met name het jaar van invoering van de landelijke rekenrente en de hoogte van landelijke rekenrente. Momenteel wordt onderzocht hoe de provincie omgaat met het risico en de omvang hierbij. Deze bufferreserve blijft voorlopig bestaan om een gedeelte van het risico-omvang te dekken. Het restant wordt opgevangen binnen het weerstandvermogen. De risico-omvang is gebaseerd op van een renteverlaging van 1%, wat leidt tot een rekenrente van 3,5%. Financiële omvang van dit risico, rekening houdend met het kans op voordoen van 25-50%, is in totaal € 7,7 mln. |
Toelichting onttrekkingen | € 0,6 mln onttrekking ter verhoging van de voorziening Nazorg stortplaatsen door verhoogde onderhoudslasten van de gesloten stortplaatsen in het Fonds Nazorg. |
Toelichting toevoegingen |
N.B. De toevoegingen en onttrekkingen in de reserve nazorg stortplaatsen zijn mutaties op basis van de realisatie in plaats van de begroting. De mutaties in de reserve komen voort uit de mutaties in de voorziening gesloten stortplaatsen. De hoogte van deze voorziening dient gelijk te zijn aan het tekort in het Fonds Nazorg gesloten stortplaatsen. Dit tekort wordt berekend bij de jaarrekening van het Fonds Nazorg gesloten stortplaatsen en wijkt om die reden af van de begroting. |
Toelichting beklemdheid | Besloten is de middelen ad € 5,5 mln beschikbaar te houden, gegeven de haalbaarheid van de rekenrente van 4,55%, en te houden in de reserve Nazorg stortplaatsen. |