Het rekeningresultaat nader gespecificeerd
Gedurende het jaar 2021 is de primaire begroting bijgesteld naar de verwachtingen in dat jaar. Dit heeft in 2021 plaats gevonden in de voorjaarsnota en najaarsnota.
De belangrijkste verschillen ten opzichte van de primaire Begroting 2021
In de ambitieverantwoording in de Voor- en Najaarsnota 2021 is bij het onderdeel de 3e W-vraag "Wat heeft dat gekost?" per beleidsdoel een analyse gegeven van de verschillen tussen de laatst vastgestelde begroting en de bijstelling in het betreffende product. De belangrijkste afwijkingen per ambitie van de realisatie ten opzichte van de primaire begroting staan hieronder kort toegelicht.
Ambitie 1 Samenwerken aan Zuid-Holland
In maart 2021 is de eerste Uitvoeringsagenda Stikstof vastgesteld. Voor de uitvoering van deze agenda zijn aanvullende middelen noodzakelijk. Bij Najaarsnota 2021 is een deel van het budget voor proceskosten vrijgevallen naar de financiële ruimte.
De budgetten voor Stikstof (onder andere doelanalyses, varkenssanering, innovatie etc.) en WOB/BIBOB zijn doorgeschoven naar latere jaren.
Ambitie 2 Bereikbaar Zuid-Holland
Om de adviesrol voor Rotterdam The Hague Airport en Schiphol in te kunnen vullen is budget nodig. Het gaat, naast de wettelijke taken, vooral om aanvullende adviezen en participatieprocessen. Ook wordt in 2021 het beleid Kleine luchtvaart herijkt (wettelijke taak) en wordt besloten over een burgermeetnet geluid. Hiervoor is budget benodigd.
Na de invoering van de Omgevingswet blijft het nodig het omgevingsbeleid te onderhouden en door te ontwikkelen, waarbij deskundig advies nodig blijft. Het gaat dan om de verordening, de omgevingsvisie, het omgevingsprogramma, de monitor leefomgeving, de milieueffectrapportages en het actueel, compleet en inzichtelijk houden van het beleidsinformatiesysteem. Deze maatregelen moeten ook bijdragen aan het blijven vergroten van de beleidseffectiviteit.
Diverse budgetten voor bereikbaarheid en OV waarvan de uitgaven in latere jaren plaats vinden dan 2021 zijn doorgeschoven naar latere jaren.
Ambitie 3 Schone energie voor iedereen
De budgetten voor de regeling ontzorgingsprogramma verduurzaming, HIC pilot, Botlek stoomnetwerk, Walstroom en de regeling energie infra industrieterreinen waarvan de uitgaven in latere jaren plaats vinden dan 2021 zijn doorgeschoven naar latere jaren.
Een deel van schone energie voor iedereen is vrijgevallen naar de algemene middelen vanuit de bestemmingsreserve energie en voor H2GO.
Een bedrag van € 88,2 mln wordt toegevoegd aan de reserve, welke voor € 40,3 mln afkomstig is vanuit de risicoreserve Energiefonds en € 47,9 mln afkomstig van de Algemene Reserve. Het opbouwen van deze middelen behoort bij het voornemen om subsidie voor WarmtelinQ+ beschikbaar te stellen..
Ambitie 4 Een concurrerend Zuid-Holland
De begeleidingskosten voor de vanuit de Nationale Groeiagenda aan de regio toegewezen projecten.
Voor verdere ondersteuning en begeleiding van het mkb in de regio bij het economisch herstel en deelname in vernieuwingstrajecten wordt budget toegekend.
De risicoreserve voor IQ wordt opgehoogd met € 3 mln.
Bij De zogeheten Stap naar voren binnen circulair worden doorbraakprojecten vormgegeven, om vanuit de startfase in volgende fasen tot volwassenheid te komen.
Als gevolg van actuele activiteitenfaseringen bij partners wordt het verloop van de uitgaven in de looptijd aangepast.
Voor enkele subsidiedossiers met betrekking tot bedrijventerreinen welke afgerond en verlaagd vastgesteld valt een deel van het budget vrij naar de algemene middelen. het gaat om onder meer 'Het Plaatje' in de regio Drechtsteden.
De budgetten voor cultuur (regeling toerisme, groot onderhoud molens en restauratie rijksmonumenten) en economie (HIC, fieldlabs, leerpark Drechtsteden, breed MKB en procesgeld) waarvan de uitgaven in latere jaren plaats vinden dan 2021 worden doorgeschoven naar latere jaren.
Ambitie 5 Versterken natuur in Zuid -Holland
Als gevolg van de herijking van de planning van de realisatie van het NatuurNetwerk Nederland en de aangepaste realisatiestrategie is de prognose voor 2021 bijgesteld. Op de afstemming met verschillende partijen voor de realisatie van NNN wordt vol ingezet, de met de realisatie van NNN gemoeide lasten (o.a. aankoop gronden) zijn verschoven naar latere jaren. De toegezegde rijksmiddelen voor de regiodeal bodemdaling, programma Natuur, de IBPs en de Veenweide impuls zijn verwerkt in de begroting. Deze middelen zijn niet op alle onderdelen besteed in 2021, maar blijven op grond van de afspraken met het Rijk beschikbaar voor de betreffende onderwerpen in latere jaren. Voor diverse subsidies w.o. POP3 en Nota ruimte Veenweide is looptijdverlening aangevraagd waardoor realisatie verschuift naar latere jaren. Voor werkzaamheden in het kader van de waterwet en VTH/Faunabeheer zijn meer lasten gerealiseerd dan vooraf was voorzien. Voor budgetten binnen ambitie 5 die vallen binnen het gesloten systeem groen geldt dat deze blijven beschikbaar binnen het gesloten systeem groen. Een klein deel van de budgetten (bos en bomenbeleid, deltaplan biodiversiteit, bijenlandschappen, soorten/exotenbeleid) die oorspronkelijk vanuit de algemene middelen bij VJN 2021 beschikbaar zijn gesteld binnen ambitie 5 vallen vrij naar de algemene middelen.
Ambitie 6 Sterke steden en dorpen in Zuid-Holland
Er is in 2021 ten opzichte van de oorspronkelijke begroting € 1,5 mln extra ingezet voor het stimuleren en versnellen van nieuwe woonvormen voor senioren. Het stimuleren van deze woningbouw betekent ook meer doorstroming op de woningmarkt waardoor er ook (betaalbare) koopwoningen en huurwoningen vrijkomen. Vanuit het genoemde budget zal zowel worden bijgedragen aan de proceskosten van bewonersinitiatieven voor de planvorming van nieuwe woonvormen voor senioren als aan het versnellen van concrete woningbouwprojecten voor senioren zodat deze gerealiseerd kunnen worden.
In 2020 is de subsidieregeling Spreiding Sociale Woningbouw regio Rotterdam Zuid opgesteld. De subsidielasten zijn meerjarig en komen tot uiting in de periode 2021 – 2025. Ter dekking van de subsidielasten wordt het subsidiebudget verspreid over deze jaren.
De budgetten voor Zuidplaspolder, subsidie regeling knelpunten en vitale leefomgeving, waarvan de uitgaven in latere jaren plaats vinden dan 2021 worden doorgeschoven naar latere jaren.
Een aantal restbudgetten (omgevingsbeleid en uitvoering WRO) vallen vrij naar de algemene middelen.
Ambitie 7 Gezond en veilig Zuid-Holland
In de Voorjaarsnota zijn er bijstellingen binnen recreatie voor het realiseren van een ontbrekende wandelschakel, waterrecreatie, opdracht jeugdfonds en routes in relatie tot opzetten van een routeplatform.
Het budget voor Vlietlanden, waarvan de uitgaven in latere jaren plaats vinden dan 2021 wordt doorgeschoven naar latere jaren.
De middelen voor de bestuurlijk toegezegde financiële ondersteuning van het Innovatieprogramma Klimaatadaptatie VP-Delta (TU Delft), het uitvoeren van de klimaatstresstest Kastelen, Buitenplaatsen en Landgoederen en afronding van een aantal in 2020 gestarte onderzoeken rond financiering van klimaatadaptief bouwen en hittestress in woningen worden doorgeschoven naar latere jaren.
Bedrijfsvoering - Financiën en Organisatie
Een dele van het budget voor renovatie C wordt omgezet van exploitatiebudget naar investeringsbudget.
De belangrijkste verschillen ten opzichte van de Najaarsnota 2021
In de ambitieverantwoording in het jaarverslag is bij het onderdeel de 3e W-vraag "Wat heeft dat gekost?" per beleidsdoel een analyse gegeven van de verschillen tussen de bij de najaarsnota gepresenteerde begroting en de uiteindelijke realisatie. De belangrijkste verschillen groter dan € 1 mln die het rekeningresultaat hebben veroorzaakt staan hieronder kort toegelicht.
Minder uitgegeven dan begroot | ||
1 | Exploitatie OV € 4,5 mln (v) (Beleidsdoel 2-1) | 4,5 |
---|---|---|
2 | Regionale gebiedsagenda’s Mobiliteit € 3,3 mln (v) (Beleidsdoel 2-1) | 3,3 |
3 | Mobiliteitsprojecten en onderzoeken € 1,6 mln (v) (Beleidsdoel 2-1) | 1,6 |
4 | Exploitatie diverse concessies € 4,2 mln (Beleidsdoel 2-1) | 4,2 |
5 | Overdrachten N453 en N209/N471 € 1 mln (v) (Beleidsdoel 2-2) | 1 |
6 | Gedragsbeïnvloeding € 3 mln (v) (Beleidsdoel 2-3) | 3 |
7 | Clean Inlands Shipping en R2hine € 1 mln (v) (Beleidsdoel 2-3) | 1 |
8 | Waterstofbussen € 3,9 mln (v) (Beleidsdoel 2-3) | 3,9 |
9 | Subsidieregeling Zonnig Zuid-Holland € 1,5 mln (v) (Beleidsdoel 3-1) | 1,5 |
10 | Warmteleiding WarmtelinQ € 10 mln (v) (Beleidsdoel 3-2) | 10 |
11 | Innoveren en kennis € 1 mln (v) (Beleidsdoel 3-3) | 1 |
12 | Diverse onderbestedingen subsidies 2021 € 4,1 mln (v) (Beleidsdoel 4-1) | 4,1 |
13 | UHB Gorinchem € 1,7 mln (v) (Beleidsdoel 4-2) | 1,7 |
14 | NNN € 2,5 mln (v) (Beleidsdoel 5-1) | 2,5 |
15 | Natura 2000 € 2,8 mln (v) (Beleidsdoel 5-1) | 2,8 |
16 | Nota ruimte veenweiden € 5,4 mln (v) (Beleidsdoel 5-2) | 5,4 |
17 | POP 3 € 5,7 mln (v) (Beleidsdoel 5-2) | 5,7 |
18 | Klimaat en bodemdaling € 1,7 mln (v) (Beleidsdoel 5-2) | 1,7 |
19 | Begrotingssubsidie Mijlpaal 30, gemeente Alphen a/d Rijn € 1 mln (v) (Beleidsdoel 6-1) | 1 |
20 | Subsidieregelingen Sociale Woningbouw € 3,4 mln (v) (Beleidsdoel 6-1) | 3,4 |
21 | Vergunningverlening, toezicht en handhaving € 1,3 mln (V) (Beleidsprestatie 7-1) | 1,3 |
22 | Impuls Omgevingsveiligheid (IOV) € 4,1 mln (v) (Beleidsdoel 7-1) | 4,1 |
23 | Kwaliteitsimpuls recreatiegebieden € 1,7 mln (v) (Beleidsdoel 7-2) | 1,7 |
24 | Looptijdverlengingen subsidies € 1,9 mln (v) (Beleidsdoel 7-2) | 1,9 |
25 | Secundaire arbeidsvoorwaarden € 3 mln (v) (Organisatie) | 3 |
26 | Overige verschillen < € 1 mln diverse ambities | 20,9 |
Meer uitgegeven dan begroot | ||
27 | Verschuiving investering exploitatie € -1,1 mln (n) (Beleidsdoel 2-2) | -1,1 |
28 | Planmatig onderhoud € -1,2 mln (n) (Beleidsdoel 2-2) | -1,2 |
29 | Projecten N213/N468/N215 € -1,2 mln (n) (Beleidsdoel 2-2) | -1,2 |
30 | Voorziening WBR €- 7,6 mln (n) (Beleidsdoel 3-2) | -7,6 |
31 | Voorziening Houdstermaatschappij Zuid Holland € -1,3 mln (n) (Beleidsdoel 3-2) | -1,3 |
32 | Voorziening InnovationQuarter € -1,4 mln (n) (Beleidsdoel 4-1) | -1,4 |
33 | VTH / Faunabeheer € -2,2 mln (n) (Beleidsdoel 5-1) | -2,2 |
Minder baten dan begroot | ||
34 | Exploitatie div concessies € 4,2 mln (Beleidsdoel 2-1) | -4,2 |
35 | NNN-grondzaken € -1,2 mln (n) (Beleidsdoel 5-1) | -1,2 |
36 | POP3 € -3,7 mln (n) (Beleidsdoel 5-2) | -3,7 |
37 | Overige verschillen < € 1 mln diverse ambities | -0,7 |
Meer baten dan begroot | ||
38 | Regionale/provinciale spoorinfra € 6,1 mln (v) (Beleidsdoel 2-1) | 6,1 |
39 | Werken voor derden € 3,6 (v) (Beleidsdoel 2-2) | 3,6 |
40 | Natuurbeheer € 1,7 mln (v) (Beleidsdoel 5-1) | 1,7 |
41 | Leges omgevingsrecht (Wabo) € 1,2 mln (v) (Beleidsdoel 7-1) | 1,2 |
42 | Specifieke uitkering Tijdelijke regeling Bodem € 1,2 mln (v) (Beleidsdoel 7-1) | 1,2 |
43 | Financieel strategisch beleid (Algemene Middelen) € 1,3 mln (v) (Organisatie) | 1,3 |
44 | Heffen van opcenten Motorrijtuigenbelasting € 2,9 mln (v) (Algemene middelen) | 2,9 |
45 | Detacheringen en vergoedingen UWV € 1,3 mln (v) (Organisatie) | 1,3 |
Afwijking vereffening met bestemmingsreserves | ||
46 | Saldo's gesloten systemen Bereikbaarheid en Groen en overige bestemmingsreserves | -44 |
Toelichting op de belangrijkste verschillen ten opzichte van de Najaarsnota 2021
1. Exploitatie OV (€ 4,5 mln)
De lagere kosten bij OV worden veroorzaakt door de lagere indexering in 2021 dan waar rekening mee is gehouden. Daarbij zijn er door corona en de verminderde vraag naar OV minder kosten gemaakt voor concessiemanagement, onderzoek OV concessies en is geen of minder subsidie aangevraagd voor collectief vraagafhankelijk vervoer en bedrijfsvervoer.
2. Regionale gebiedsagenda's Mobiliteit (€ 3,3 mln)
Er is minder subsidie aangevraagd voor doorstromingsprojecten door gemeenten en Waterschappen.
3. Mobiliteitsprojecten en onderzoeken (€ 1,6 mln)
Er is nog geen subsidie aangevraagd voor de Korte Termijn Aanpak Algera Corridor en de pilot Elektrificatie laadinfrastructuur Goederenvervoer over water. Ook zijn er vanwege corona en de verminderde vraag naar het OV geen kosten gemaakt voor de pilot om OV-reizigers te verleiden buiten de spits te reizen.
4. Exploitatie diverse consessies (€ 4,2 mln)
Het in 2021 vast te stellen beschikbaarheidsvergoeding 2020, heeft ertoe geleid, dat een deel van de nog opgenomen betalingsverplichtingen aan de diverse concessiehouders komt te vervallen. Deze betalingsverplichtingen zijn voor hetzelfde bedrag afgewikkeld tegen de nog opgenomen vorderingen op het Rijk met betrekking tot de nog te ontvangen beschikbaarheidsvergoeding 2020 (zie hiervoor ook de baten)
5. Overdrachten N453 en N209/N471 (€ 1 mln)
De geplande afronding overdracht N453 en N209/N471 zijn doorgeschoven naar 2022.
6. Gedragsbeïnvloeding (€ 3 mln)
Het budget bestaat uit een van het Rijk ontvangen bijdrage voor het bevorderen van verkeersveilig gedrag. Deze bijdrage wordt eens per 3 jaar verstrekt. De lasten zijn meerjarig nog niet juist verwerkt in de begroting. Dit wordt bij de Voorjaarsnota 2022 gecorrigeerd.
7. Clean Inlands Shipping en R2hine (€ 1 mln)
In 2021 is CLINSH inhoudelijk afgerond. Er zijn minder kosten gemaakt voor de afronding omdat door corona weinig tot geen fysieke bijeenkomsten konden worden gehouden met de internationale partners. Voor R2hine geldt dat de laatste bijdrage aan een studie niet meer in 2021 heeft kunnen plaatsvinden.
8.Waterstofbussen (€ 3,9 mln)
de post onvoorziene kosten en meerkosten in het implementatietraject is maar zeer beperkt nodig geweest.
9.Subsidieregeling Zonnig Zuid-Holland (€ 1,5 mln)
De subsidieregeling Zonnig Zuid-Holland is vaak gebruikt, maar het gemiddeld aangevraagde bedrag is tot nu toe vrij laag gebleven. Hierdoor is de aangevraagde hoeveelheid subsidie lager uitgekomen dan verwacht.
10. Warmteleiding WarmtelinQ (€ 10 mln)
Op 16 juni 2021 hebben PS het besluit genomen een investeringssubsidie van totaal € 81 mln te verstrekken aan Gasunie voor de ontwikkeling en realisatie van de warmteleiding WLQ+ en deze op te nemen in de meerjarenbegroting. Voorwaarde is een (voorwaardelijke) investeringsbeslissing door Gasunie. Deze beslissing door Gasunie is uitgesteld naar medio 2022.
11. Innoveren en kennis (€ 1 mln)
Een deel van de beschikking voor het energie- en klimaatprogramma Kon door wetgeving lastneming subsidies niet in begrotingsjaar 2021 verantwoordt worden, hier was in de raming wel rekening mee gehouden. Daarnaast zijn er een aantal projecten die door corona geen doorgang konden vinden en projecten die bij nader inzien uit ambitie 4 bekostigd konden worden.
12. Diverse onderbestedingen subsidies binnen beleidsdoel 4.1 Innovatie (€ 4,1 mln)
Door fasering van de activiteiten bij externe partijen naar 2022 en van het later openstellen van regelingen is bij diverse budgetten minder uitgegeven dan geraamd bij najaarsnota 2021. Dit betreft breed MKB, vroege fase financiering, life science Necstgen, Aerospace campus Noordwijk, Innovatieprogramma klimaat en MKB/MIT.
13. UHB Gorinchem (€ 1,7 mln)
Bij bedrijventerrein Gorinchem is sprake van fasering van activiteiten naar 2022. Deze fasering is het gevolg van de koppeling met de planning van de vernieuwde A27, van juridische complicaties (stikstof) en van de corona ontwikkelingen.
14. NNN (€ 2,5 mln)
De grondverwervingen in de Krimpenerwaard hebben nog niet hebben plaatsgevonden. Daarnaast is een subsidie met betrekking tot Gouwe Wiericke nog niet aangevraagd in 2021 en doorgeschoven naar latere jaren. Tot slot zijn de lasten in het kader van de Samenwerkingsovereenkomst Alblasserwaard-Vijfheerenlanden, onderdeel Achterwaterschap lager.
15. Natura 2000 (€ 2,8 mln)
Dit betreft de vertraging in de uitvoering van natuurmaatregelen en de vrijvallende middelen naar aanleiding van 6-jarige beheerovereenkomsten met terreinbeheerders. Een deel van de eerder geplande maatregelen bleek in de praktijk minder omvangrijk en/of goedkoper.
16. Nota ruimte veenweiden (€ 5,4 mln)
In verband met een looptijdverlenging van een subsidie verschuiven er middelen naar latere jaren.
17. POP3 (€ 5,7 mln)
Vooral de POP3-watergerelateerde maatregelen en de POP3-maatregelen voor Samenwerking en Innovatie hebben vertraging opgelopen door corona. Projecten zijn daardoor later gestart (of moeten nog starten) en in sommige gevallen zijn verwachte aanvragen nog niet ontvangen. Daarnaast ondervinden de POP3-gesubsidieerde projecten ook vertraging in de uitvoering door corona.
18. Klimaat en bodemdaling (€ 1,7 mln)
Er is vertraging ontstaan bij de gebiedsplannen van Krimpenerwaard, Alblasserwaard en Nieuwkoopse Plassen. Dit komt doordat het complexe gebiedsprocessen betreft, waarbij de beperkingen door corona belemmerend en vertragend werken. Daarnaast is er een groeiende opgave en krapte op de arbeidsmarkt van gebiedsgericht werken op de thema’s landbouw, bodemdaling en stikstof. Diverse geplande uitgaven lopen hierdoor ook vertraging op. Verder hebben verschillende partners lasten overgenomen van projecten. Ook is een bijdrage voor proceskosten aan de gemeente Krimpenerwaard uitgesteld van 2021 naar 2022.
19. Begrotingssubsidie Mijlpaal 30, gemeente Aplhen a/d Rijn (€ 1 mln)
De begrotingssubsidie aan de gemeente Alphen aan den Rijn voor Mijlpaal 30 is in 2021 verleend. Door de lastneming subsidies vallen de lasten in de jaren vanaf 2022, waardoor het budget in 2021 niet zichtbaar besteed wordt. Het budget wordt meegenomen naar 2022 en 2023 ter dekking van de verleende subsidie.
20. Subsidieregelingen sociale woningbouw (€ 3,4 mln)
De provincie heeft drie subsidieregelingen voor sociale woningbouw. Voor alle drie de subsidieregelingen geldt dat subsidies verleend zijn met meerjarige subsidielasten. Dit leidt ertoe dat een aanzienlijk deel van de lasten pas in 2022 en latere jaren tot uiting komen.
21. Vergunningverlening, toezicht en handhaving (€ 1,3 mln)
De middelen voor extra inzet bij handhaving zijn vrijgevallen doordat er minder gebruik van wordt gemaakt.
Het algemeen budget voor Omgevingsdiensten is beschikbaar om fluctuaties in het bedrijvenbestand bij de vijf omgevingsdiensten op te kunnen vangen. In 2021 is hier beperkt gebruik van gemaakt.
22. Impuls Omgevingsveiligheid (IOV) (€ 4,1 mln)
Door de wijze van budgettering door IenW aan het begin van het programma is gedurende de looptijd een voordelig saldo ontstaan, verband houdende met de verrekening van de btw, waar oorspronkelijk geen rekening mee was gehouden. In niet alle gevallen zijn facturen van de uitvoerende diensten ontvangen voor de verstrekte opdrachten. De inzet van de provincie voor IOV is niet verrekend. Niet alle uitvoeringsbudgetten voor de provincie zijn volledig benut.
23. Kwaliteitsimpuls recreatiegebieden (€ 1,7 mln)
Voor de eerder toegekende projectsubsidie kwaliteitsimpuls Rods-gebieden is een looptijdverlenging aangevraagd en verleend. Daarnaast zijn er in de tweede helft van 2021 subsidies voor kwaliteitsimpulsen verleend waarvan de subsidieactiviteiten starten of doorlopen in 2022.
24. Looptijdverlengingen subsidies (€1,9 mln)
Voor diverse subsidieprojecten is een looptijdverlenging aangevraagd en verleend. Hierdoor worden de lasten niet in 2021 maar 2022 of later verantwoord. Het betreft de projecten Oranjebonnen, van Zee tot Zweth en Kinderdijk.
25. Secundaire arbeidsvoorwaarden (€ 3 mln)
De belangrijkste oorzaken van deze onderbesteding vloeien voort uit de COVID maatregelen. Zo zijn vanwege het verplichte thuiswerken alle ov abonnementen stop gezet. Nu wordt er gereisd op rekening, en dat is fors minder. Maar ook voor sfeer bevorderende maatregelen is er minder uitgegeven. Daarnaast zijn er minder bovenwettelijke WW uitkeringen verstrekt voor voormalig personeel.
26. Overige verschillen < € 1 mln diverse ambities (€ 20,9 mln)
Binnen de diverse ambities zijn er meerdere nadelen kleiner dan € 1 mln, deze staan toegelicht in de 3e w-vraag
("wat heeft het gekost?") binnen de betreffende ambities
27. Verschuiving investering exploitatie (€ -1,1 mln)
De combiboring ter voorbereiding van de oeverwerkzaamheden in traject 6 (Woudwetering) waren als investering voorzien. Door een scopewijziging mogen deze kosten niet geactiveerd worden en worden direct ten laste van de exploitatie gebracht.
28. Planmatig onderhoud (€ -1,2 mln)
Op diverse posten binnen het planmatig onderhoud zijn overschrijdingen op de budgetten doordat werkzaamheden eerder zijn uitgevoerd dan gepland.
29. Projecten N213/N468/N215 (€ -1,2 mln)
De bijdrage vanuit Beheer en Onderhoud aan het project Beter Benutten Goederenvervoer N213 is gewijzigd . Werkzaamheden in de voorbereidingsfase van de N468 waren in 2022 geraamd, maar hebben al in 2021 plaatsgevonden.
30. Voorziening WBR (€ -7,6 mln)
Gezien de financiële situatie van het warmtebedrijf wordt een voorziening gevormd voor de uitstaande hoofdsom leningen en verschuldigde rente.
31. Voorziening houdstermaatschappij Zuid Holland (€ -1,3 mln)
De provinciale stille reserve heeft op basis van de concept jaarrekening een negatieve waarde van € -7,1 mln. Om de negatieve stille reserve af te dekken heeft de provincie de reeds getroffen voorziening HZH, zijnde € 5,8 mln, opgehoogd met € 1,3 mln tot € 7,1 mln.
32. Voorziening InnovationQuarter (€ -1,4 mln)
In 2021 is de intrinsieke waarde van IQ verder gedaald, waardoor het verschil tussen de nominale en de intrinsieke waarde is gestegen.
33. VTH / Faunabeheer (€ -2,2 mln)
Dit is het resultaat van een onderschrijding op wet natuur en een overschrijding op faunabeheer. De onderschrijding binnen het budget wet natuur is het gevolg van de onzekerheid over mogelijke extra kosten voor de omgevingsdienst in verband met vergunningverlening. Door extra aanvragen en achterstanden werd gerekend op extra uitgaven aan het eind van het jaar, die niet zijn opgetreden, waardoor op een aantal andere posten uit voorzorg minder is uitgegeven. De extra kosten voor faunabeheer worden veroorzaakt doordat het aantal en de hoogte van de schadeclaims veel hoger is dan verwacht, enerzijds doordat er meer vogels zijn die schade aanrichten (onder andere doordat actief beheer niet of beperkt mogelijk is in verband met lopende rechtszaken) en anderzijds door stijgende tegemoetkomingen door hogere prijzen. De begroting is een voorspelling van de aanvragen waarbij er altijd nog gekeken wordt op de claim die gedaan is terecht is.
34. Exploitatie diverse concessies (€ 4,2 mln)
Het in 2021 vast te stellen beschikbaarheidsvergoeding 2020, heeft ertoe geleid dat een deel van de nog opgenomen vorderingen op het Rijk met betrekking tot de nog te ontvangen beschikbaarheidsvergoeding 2020 komt te vervallen. Deze vorderingen zijn voor hetzelfde bedrag afgewikkeld tegen de nog opgenomen betalingsverplichtingen aan de diverse concessiehouders (zie hiervoor ook de lasten).
35. NNN-grondzaken (€ -1,2 mln)
Er zijn minder opbrengsten uit verhuur van provinciaal vastgoed. Daarnaast zijn de baten uit verhuur en verkoop van Grond voor Grond lager omdat verkopen zijn verschoven naar latere jaren.
36. POP3 (€ -3,7 mln)
De lagere baten voor POP3 worden vrijwel geheel verklaard door lagere lasten voor POP3. Het betreft dan de POP3-lasten die gedekt worden uit bijdragen van derden en bijdrage van de EU.
37. Overige verschillen < 1 mln (€ -0,7 mln)
Binnen de diverse ambities zijn er meerdere voordelen kleiner dan € 1 mln, deze staan toegelicht in de 3e w-vraag ("wat heeft het gekost?") binnen de betreffende ambities.
38. Regionale / Provinciale spoorinfra (€ 6,1 mln)
De bijdragen voor regionale en provinciale spoorinfrastructuur worden gedekt uit de gereserveerde rijksbijdrage . De bijdrage is abusievelijk niet opgenomen in de begroting.
39. Werken voor derden (€ 3,6 mln)
Er is meer werk voor derden verricht. Het betreft onder andere de bediening van beweegbare kunstwerken en de door de provincie verrichte werkzaamheden voor de gemeente Alphen aan den Rijn als gevolg van de calamiteit aan de Koningin Julianabrug. Daarnaast is voor het project N214 een correctie van de afrekening in 2020 doorgevoerd.
40. Natuurbeheer (€ 1,7 mln)
Door hogere lasten die gedekt worden uit een EU-bijdrage / bijdrage van derden zijn ook de baten hoger.
41. Leges omgevingsrecht (WABO) (€ 1.2 mln)
In 2021 waren er meer grote bouwaanvragen dan kleinere waardoor er een hogere opbrengst is dan geraamd.
42. Specifieke uitkering Tijdelijke regeling bodem (€ 1,2 mln)
Over 2021 ontving de provincie een specifieke uitkering Tijdelijke regeling bodem ter overbrugging in verband met lopende bestuurlijke onderhandelingen over een nieuw convenant Bodem en Ondergrond.
43. Financieel strategisch beleid (€ 1,3 mln)
Over 2021 ontving de provincie iets meer uit het provinciefonds, iets meer dividend op haar deelnemingen, en er was vrijval uit de voorziening nazorg stortplaatsen, toen die opnieuw werd gewaardeerd. Anderzijds was er een klein nadeel op de rente inkomsten van de uitgezette leningen en de precario inkomsten.
44. Heffen van opcenten Motorrijtuigenbelasting (€ 2,9 mln)
Door een (lichte) toename van het aantal voertuigen in de provincie, terwijl ook het gewicht van voertuigen toenam is er een stijging van de opbrengsten opcenten op de motorrijtuigenbelasting.
45. Detacheringen en vergoedingen UWV (€ 1,3 mln)
Dit betreft de opbrengsten voor extern gedetacheerde medewerkers en vergoedingen van het UWV. Deze baten worden niet gebudgetteerd. De baten dienen als dekking voor de arbeidskosten
46. Saldo's gesloten systemen Bereikbaarheid en Groen en overige bestemmingsreserves (€ -44 mln)
Conform het coalitieakkoord en de financiële verordening worden de voor- en nadelen van de gesloten systemen Bereikbaarheid (€ -20,7 mln) en Groen (€ -5,4 mln) voor dat doel in de bestemmingsreserves opgevangen. Het restant wordt veroorzaakt door de mutaties in andere bestemmingsreserves.